Bezchybná kamufláž zviditeľnila Tourettov syndróm. Avšak, aj TV Prima

České médiá už dva týždne rozoberajú prípad dokonalej kamufláže, v ktorej sa ocitla TV Prima so svojou kulinárskou šou PROSTŘENO! Známy internetový mystifikátor Kamil Bartošek, tzv. KAZMA, sa totiž rozhodol „preklepnúť“, čo sú televízie ochotné urobiť pre zvýšenie svojej sledovanosti.

Do kulinárskej šou, ktorú televízia vysiela už šiesty rok, nastrčil čudáka Karla Ondrka, IT-čkára s Tourettovým syndrómom a tzv. koproláliou. Ten niekoľko týždňov zaplavoval český bulvár svojím, nazvime to slušne, „nekonvenčným“ prejavom. Ochorenie, ktorými „akože“ trpel, sa totiž prejavuje neustálymi tikmi a chorobnou túžbou vykrikovať vulgárne slová.

Kamil Bartošek minulý týždeň vo svojej ONE MAN SHOW priznal, že za celým týmto vyfabulovaným príbehom stojí on. Video, v ktorom detailne popisuje, čo sa za natáčaním skrývalo, trhá odvtedy rekordy sledovanosti. Na portáli stream.cz si ho totiž do dnešného dňa pozrelo už viac ako 3 milióny ľudí (https://www.stream.cz/onemanshow/10017526-odhaleni-nejvetsiho-televizniho-skandalu-v-cesku).

Celá táto hra však mala ešte jeden cieľ: upozorniť na chorobu zvanú Tourettov syndróm. Bulvarizáciu príbehu sme sa rozhodli ponechať českým médiám, nás ale zaujímalo, či sa tvorcovi tejto, do detailov premyslenej myšlienky, naozaj podarilo zvýšiť povedomie o Tourettovom ochorení. Urobili sme si preto malú analýzu. Pozreli sme sa, ako KAZMOV trik zaujal a do akej miery zasiahol české médiá.

V ten týždeň, kedy odhalenie podvodu KAZMA priznal, sa v médiách objavilo 61 novinárskych správ. Ich mediálny vplyv sa pohyboval na úrovni 107 GRP, čo znamená, že príspevky zasiahli 9,6 mil. čitateľov či divákov.

Pri porovnaní mesačnej mediálnej publicity za posledný rok (23.5.2016 – 22.5.2017) sme zistili, že táto choroba dovtedy zmieňovaná veľmi nebola. Maximálny počet príspevkov, ktorý sa v médiách objavil, sa pohyboval pri čísle 5.

Po nasadení Karla Ondrka do relácie PROSTŘENO! sa počet zmienok o Tourettovom syndróme v médiách rapídne zvýšil. Najvyššiu medializáciu zaznamenalo ochorenie, asi nie prekvapivo, v čase vysielania kulinárskej šou, teda v marci tohto roku (149). Medializácia začala stúpať opäť v máji, a to po zverejnení videa 16.5.2017 na už spomínanom portáli stream.cz (64, pozn. do 22.5.2017). V našej databáze, v ktorej máme prístup aj k v českým dátam, sme za posledný rok vyhľadali o Tourettovom syndróme dokopy 263 príspevkov. Až v 74 % z nich sa Tourettov syndróm medializoval v súvislosti so spomínanou reláciou. Mediálna hodnota týchto príspevkov dosiahla 7 340 464 Kč (277 385,94 eur).

KAZMA však svojim majstrovským kúskom nezvýšil povedomie len o Tourettovom syndróme, ale, symbioticky s ochorením, aj medializáciu českej TV Prima. Tá sa mesačne pohybovala pri čísle 800 článkov, v čase odvysielania podvrhu sa vyšplhala na 1 076 príspevkov. KAZMOV prípad znamenal pre televíziu jednoznačne negatívnu publicitu (zdôrazňujeme, že negatívne príspevky sa týkali len spojitosti TV Prima so sledovaným prípadom).

Záver je teda taký, že KAZMA úspech skutočne mal. A to hneď niekoľkonásobný. Prvotriedne oklamal TV PRIMA, dosiahol rekordné čísla sledovanosti a zvýšil povedomie o Tourettovom ochorení.

Pre tých, ktorý sa s menom českého mystifikátora doposiaľ nestreli, dodávame, že Kamil Bartošek je u našich západných susedov dostatočne známa značka. Pred dvoma rokmi mu dokonca naletel aj produkčný štáb Českej televízie. Do priameho prenosu udeľovania Českého leva sa mu totiž podarilo nasadiť dvojníka Jimma Carreyho. Veľkolepý podvod vtedy obletel celý svet. Na Slovensku sa preslávil vďaka „divadielku“ s Rytmusom, v ktorom ho spevák „brutálne“ napadol.

Čítajte tiež

Vegetariánstvo a vegánstvo, mediálna analýza
Analýzy

Vegetariánstvo a vegánstvo v slovenských médiách

Vegetariánstvo a vegánstvo nie sú len módnou vlnou. Rastlinná strava bola vyhlásená za potravinársky trend roka, ktorý hovorí jasne: „podiel ľudí, ktorým záleží na tom čo zjedia sa každým rokom zvyšuje“. V NEWTON Media sme vypracovali mediálnu analýzu zameranú na mediálnu viditeľnosť vegetariánstva a vegánstva.

Analýzy

Svetový trend na Slovensku a v Česku: youtuber

Obrovské množstvo ľudí, najmä mladšej generácie, vymenilo klasické televízne a iné formy tradičnej zábavy za sledovanie on-line kanálov, akými je aj najväčší svetový systém na publikovanie

Zaškrtnutím políčka, vyplnením a odoslaním údajov v kontaktnom formulári udeľujem vyslovený súhlas so spracovaním svojich osobných údajov v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov spoločnosti NEWTON Media, spol. s.r.o, Ševčenkova 3770/34, 851 01 Bratislava, IČO: 44253320, zapísaná v obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I., vložka číslo:  53163/B v rozsahu uvedenom v tomto konkrétnom formulári, t.j. výlučne pre účely kontaktovania mojej osoby v súvislosti s požiadavkami uvedenými v tomto kontaktnom formulári. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať (napr. emailom na adresu gdpr@newtonmedia.sk alebo písomne na našu adresu). Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania vychádzajúceho zo súhlasu pred jeho odvolaním. Súhlas sa udeľuje do doby vyriešenia týchto požiadaviek alebo do odvolania tohto súhlasu. Spracovateľom osobných údajov je spoločnosť NEWTON Media, spol. s.r.o. Okrem iného máte právo na prístup k svojim osobným údajom, právo na opravu osobných údajov, právo byť informovaný o spôsobe spracovania osobných údajov, právo obrátiť sa na Úrad na ochranu osobných údajov v prípade pochybností o spracovávaní osobných údajov v rozpore so zákonom. Osobné údaje nebudú poskytované tretím stranám a bude s nimi nakladané dôverne.
Zavrieť