České médiá už dva týždne rozoberajú prípad dokonalej kamufláže, v ktorej sa ocitla TV Prima so svojou kulinárskou šou PROSTŘENO! Známy internetový mystifikátor Kamil Bartošek, tzv. KAZMA, sa totiž rozhodol „preklepnúť“, čo sú televízie ochotné urobiť pre zvýšenie svojej sledovanosti.
Do kulinárskej šou, ktorú televízia vysiela už šiesty rok, nastrčil čudáka Karla Ondrka, IT-čkára s Tourettovým syndrómom a tzv. koproláliou. Ten niekoľko týždňov zaplavoval český bulvár svojím, nazvime to slušne, „nekonvenčným“ prejavom. Ochorenie, ktorými „akože“ trpel, sa totiž prejavuje neustálymi tikmi a chorobnou túžbou vykrikovať vulgárne slová.
Kamil Bartošek minulý týždeň vo svojej ONE MAN SHOW priznal, že za celým týmto vyfabulovaným príbehom stojí on. Video, v ktorom detailne popisuje, čo sa za natáčaním skrývalo, trhá odvtedy rekordy sledovanosti. Na portáli stream.cz si ho totiž do dnešného dňa pozrelo už viac ako 3 milióny ľudí (https://www.stream.cz/onemanshow/10017526-odhaleni-nejvetsiho-televizniho-skandalu-v-cesku).
Celá táto hra však mala ešte jeden cieľ: upozorniť na chorobu zvanú Tourettov syndróm. Bulvarizáciu príbehu sme sa rozhodli ponechať českým médiám, nás ale zaujímalo, či sa tvorcovi tejto, do detailov premyslenej myšlienky, naozaj podarilo zvýšiť povedomie o Tourettovom ochorení. Urobili sme si preto malú analýzu. Pozreli sme sa, ako KAZMOV trik zaujal a do akej miery zasiahol české médiá.
V ten týždeň, kedy odhalenie podvodu KAZMA priznal, sa v médiách objavilo 61 novinárskych správ. Ich mediálny vplyv sa pohyboval na úrovni 107 GRP, čo znamená, že príspevky zasiahli 9,6 mil. čitateľov či divákov.
Pri porovnaní mesačnej mediálnej publicity za posledný rok (23.5.2016 – 22.5.2017) sme zistili, že táto choroba dovtedy zmieňovaná veľmi nebola. Maximálny počet príspevkov, ktorý sa v médiách objavil, sa pohyboval pri čísle 5.
Po nasadení Karla Ondrka do relácie PROSTŘENO! sa počet zmienok o Tourettovom syndróme v médiách rapídne zvýšil. Najvyššiu medializáciu zaznamenalo ochorenie, asi nie prekvapivo, v čase vysielania kulinárskej šou, teda v marci tohto roku (149). Medializácia začala stúpať opäť v máji, a to po zverejnení videa 16.5.2017 na už spomínanom portáli stream.cz (64, pozn. do 22.5.2017). V našej databáze, v ktorej máme prístup aj k v českým dátam, sme za posledný rok vyhľadali o Tourettovom syndróme dokopy 263 príspevkov. Až v 74 % z nich sa Tourettov syndróm medializoval v súvislosti so spomínanou reláciou. Mediálna hodnota týchto príspevkov dosiahla 7 340 464 Kč (277 385,94 eur).
KAZMA však svojim majstrovským kúskom nezvýšil povedomie len o Tourettovom syndróme, ale, symbioticky s ochorením, aj medializáciu českej TV Prima. Tá sa mesačne pohybovala pri čísle 800 článkov, v čase odvysielania podvrhu sa vyšplhala na 1 076 príspevkov. KAZMOV prípad znamenal pre televíziu jednoznačne negatívnu publicitu (zdôrazňujeme, že negatívne príspevky sa týkali len spojitosti TV Prima so sledovaným prípadom).
Záver je teda taký, že KAZMA úspech skutočne mal. A to hneď niekoľkonásobný. Prvotriedne oklamal TV PRIMA, dosiahol rekordné čísla sledovanosti a zvýšil povedomie o Tourettovom ochorení.
Pre tých, ktorý sa s menom českého mystifikátora doposiaľ nestreli, dodávame, že Kamil Bartošek je u našich západných susedov dostatočne známa značka. Pred dvoma rokmi mu dokonca naletel aj produkčný štáb Českej televízie. Do priameho prenosu udeľovania Českého leva sa mu totiž podarilo nasadiť dvojníka Jimma Carreyho. Veľkolepý podvod vtedy obletel celý svet. Na Slovensku sa preslávil vďaka „divadielku“ s Rytmusom, v ktorom ho spevák „brutálne“ napadol.