České prezidentské voľby v európskych médiách

České prezidentské voľby si získali priestor v spravodajstve mnohých zahraničných médií. Ako o nich informovali médiá na Slovensku, v Poľsku, Chorvátsku, Slovinsku, Macedónii, Srbsku či Bosne a Hercegovine? Vďaka kolegom z európskych pobočiek NEWTON Media vám prinášame súhrnnú analýzu medializácie dvoch víťazných kandidátov prvého kola – Miloša Zemana a Jiřího Drahoša.

02.png

Najvyššia medializácia: obdobie medzi prvým a druhým kolom volieb

V médiách dominovali najmä výsledky prvého a druhého kola volieb, a to naprieč všetkými krajinami. Zatiaľ čo väčšina z nich skôr komentovala výsledky bez ďalších úvah o ich vplyve na vývoj európskej politiky, krajiny, ktoré majú k Českej republike geograficky najbližšie (Slovensko a Poľsko), sa viac zaujímali o budúce smerovanie štátu.

Médiám neuniklo: názory kandidátov, ich odporcov a podporovateľov, ale aj vyhrotené situácie

Okrem volebných výsledkov sa médiá zaujímali tiež o rozdielne charaktery a politickú minulosť kandidátov, ich názory na zahraničnú politiku (Rusko, Čína, EÚ atď.), všímali si ich podporovateľov (Babiš, SPD, komunisti, umelci, inteligencia atď.) a neunikli im ani nečakané udalosti ako protest Angeliny Diashovej, ukrajinskej aktivistky z hnutia Femen, ktorá napadla Miloša Zemana vo volebnej miestnosti v prvom kole voľby, či napadnutie novinárov v Zemanovom volebnom štábe.03.pngGraf popisuje témy, s ktorými boli jednotliví kandidáti najčastejšie v médiách spájaní. Graf v plnej veľkosti nájdete tu. Zdroj: Archív NEWTON Media, a.s.

Mediálny obraz kandidátov: susedné štáty mali k „českej medializácii“ najbližšie

Vzhľadom na historické spojenia oboch štátov sa české voľby dočkali najväčšej medializácie práve na Slovensku. V popise charakteristík Miloša Zemana a Jiřího Drahoša kopírovali slovenské médiá mediálny obraz kandidátov z českých médií. Na rozdiel od ostatných krajín sa slovenské, ale tiež poľské médiá, podrobnejšie zmieňovali o minulosti a doterajších politických skúsenostiach kandidátov a referovali aj o prezidentských debatách v českých televíziách, šírení dezinformácií a hoaxov. V Poľsku spolu s výsledkami volieb rezonovali tvrdenia médií, že Česi majú na niektoré veci obdobný pohľad ako Poliaci – nechcú silný vplyv EÚ a nie sú radi stavaní na perifériu Európy.

Sympatie pre Zemana v Srbsku, zvláštny spravodajca Bosny a Hercegoviny v Prahe

Celkovo sa médiá viac zmieňovali o Milošovi Zemanovi, ako o jeho protikandidátovi, čo môže byť dané jeho doterajšou pozíciou a kontroverznejším vystupovaním. I keď sa väčšina médií snažila o voľbách a kandidátoch informovať vyvážene a v neutrálnom tóne, srbské médiá viac podporovali súčasného prezidenta Miloša Zemana. Táto podpora môže vychádzať zo Zemanovho pohľadu na štatút Srbska, z názoru na Európsku úniu, Rusko a Čínu, alebo z jeho odmietnutia uznať Kosovo. Srbi vnímajú Zemana ako priateľa a stotožňujú sa s jeho víziou nemiešať sa do vnútorných záležitostí iných štátov. Okrem zdôraznených postojov Zemana priniesli srbské médiá tiež rozhovor so slávnym srbským režisérom Emirom Kusturicom, keď citovali jeho výrok: „Česi nie sú hlúpi, budú voliť Zemana.“04.pngGraf zobrazuje podiel medializácie jednotlivých prezidentských kandidátov v médiách. Zdroj: Archív NEWTON Media, a.s.

Zaujímavý je tiež rozdiel v pokrytí českých volieb susedným štátom Srbska – Bosnou a Hercegovinou. Tamojšie médiá o voľbách informovali podstatne viac než médiá iných krajín, ale na rozdiel od Srbska bez značnej podpory voči jednému z kandidátov. Bosniansky denník Oslobođenje mal v Prahe dokonca aj zvláštneho spravodajcu. V médiách v oboch krajín je tiež možné naraziť na prirovnávanie prezidentských kandidátov: zatiaľ čo srbský bulvárny Blic nazval Zemana „európskym Trumpom“, v Bosne a Hercegovine zaznelo označenie Drahoša ako „novodobého Masaryka“.

Čítajte tiež

Vegetariánstvo a vegánstvo, mediálna analýza
Analýzy

Vegetariánstvo a vegánstvo v slovenských médiách

Vegetariánstvo a vegánstvo nie sú len módnou vlnou. Rastlinná strava bola vyhlásená za potravinársky trend roka, ktorý hovorí jasne: „podiel ľudí, ktorým záleží na tom čo zjedia sa každým rokom zvyšuje“. V NEWTON Media sme vypracovali mediálnu analýzu zameranú na mediálnu viditeľnosť vegetariánstva a vegánstva.

Analýzy

Svetový trend na Slovensku a v Česku: youtuber

Obrovské množstvo ľudí, najmä mladšej generácie, vymenilo klasické televízne a iné formy tradičnej zábavy za sledovanie on-line kanálov, akými je aj najväčší svetový systém na publikovanie

Zaškrtnutím políčka, vyplnením a odoslaním údajov v kontaktnom formulári udeľujem vyslovený súhlas so spracovaním svojich osobných údajov v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov spoločnosti NEWTON Media, spol. s.r.o, Ševčenkova 3770/34, 851 01 Bratislava, IČO: 44253320, zapísaná v obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I., vložka číslo:  53163/B v rozsahu uvedenom v tomto konkrétnom formulári, t.j. výlučne pre účely kontaktovania mojej osoby v súvislosti s požiadavkami uvedenými v tomto kontaktnom formulári. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať (napr. emailom na adresu gdpr@newtonmedia.sk alebo písomne na našu adresu). Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania vychádzajúceho zo súhlasu pred jeho odvolaním. Súhlas sa udeľuje do doby vyriešenia týchto požiadaviek alebo do odvolania tohto súhlasu. Spracovateľom osobných údajov je spoločnosť NEWTON Media, spol. s.r.o. Okrem iného máte právo na prístup k svojim osobným údajom, právo na opravu osobných údajov, právo byť informovaný o spôsobe spracovania osobných údajov, právo obrátiť sa na Úrad na ochranu osobných údajov v prípade pochybností o spracovávaní osobných údajov v rozpore so zákonom. Osobné údaje nebudú poskytované tretím stranám a bude s nimi nakladané dôverne.
Zavrieť