Mediálny obraz kandidátov na županov a ich biznisy

S voľbami sa neodmysliteľne spája aj predvolebná kampaň, ktorá sa odohráva nielen v uliciach, ale aj v médiách a na sociálnych sieťach. Okrem prezentovania svojej osoby, vízie a programu patrí do predvolebného „ringu“ aj kritika. Prirodzene, najčastejšie sú predmetom kritiky súčasní predsedovia VÚC. Spolu s Finstatom sme sa pozreli na to, ako komunikujú a aké biznisy majú za sebou najmedializovanejší kandidáti z každého kraja.

Bratislavský kraj

Predvolebné programy kandidátov nezískali veľký záujem médií. Venovali sa im len v 8 % publikovaných článkov. Vo väčšine krajov majú najväčšie šance na zvolenie do čela VÚC súčasní kandidujúci predsedovia. Na biznis ale zjavne nemajú čas, keďže žiadny z nich neovláda aktívnu spoločnosť. Teda s výnimkou bratislavského župana Juraja Drobu. Jeho poradenská firma, ktorú mu riadi bývalá životná partnerka Katarína Lešková, zarobila za uplynulé štyri roky bezmála 115-tisíc eur. Droba sa snaží obhájiť svoj post s využitím aktívnej komunikácie aj na Facebooku. Počas sledovaného obdobia na svojom účte nepísal na svojich protikandidátov nič negatívne. To sa nedá povedať o Drobovom najväčšom protikandidátovi Jánovi Mažgútovi, hovorcovi strany Smer-SD. S frekvenciou takmer každého tretieho príspevku s kritikou na súčasného župana sa zaradil medzi najviac kritizujúcich kandidátov. Spomedzi všetkých kandidátov mal najviac mediálneho priestoru, v ktorom bol prezentovaný jeho predvolebný program. Ján Mažgút ovláda PR agentúru, ktorá v uplynulom štvorročnom období vykázala podobný čistý zisk ako poradenská firma Juraja Drobu, no pri násobne vyšších tržbách.

Žilinský kraj

Oveľa väčšie biznis esá stoja proti žilinskej županke Erike Jurinovej (OĽaNO). Bývalý primátor Žiliny a niekdajší generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma (Smer-SD) ovláda s manželkou Danielou poradenskú skupinu AAD Group. Jej tržby sa síce pohybujú v nižších stovkách tisíc ročne, no aktíva dosahujú bezmála 2,5 milióna eur. Podstatnú časť z nich predstavuje dlhodobý finančný majetok; skupina má podiely napríklad v inžinieringových firmách Pro Invest a Proma Invest. Igor Choma dosiahol počas sledovaného obdobia väčší mediálny priestor pre prezentovanie svojich plánov a vízie vďaka platenému rozhovoru aj výzve kandidátov k spájaniu proti súčasnej županke. Jeho občasné príspevky na sociálnej sieti Facebook dosiahli priemerne 6 reakcií. Oveľa „úspešnejší“ v komunikácii na Facebooku je ďalší protikandidát z podnikateľského prostredia Igor Janckulík (KDH). Jeho príspevky podnietili k reakcii priemerne 150-krát. V Námestove prevádzkuje rodinný maloobchod s textilom, ktorý dáva prácu siedmim zamestnancom. No roky má problém udržať sa v pluse. Na Facebooku má navrch Erika Jurinová, ktorej sa darí osloviť väčší počet používateľov. Jej príspevky majú priemerne 300 reakcií.

Trenčiansky kraj

Zdá sa, že volebný boj v trenčianskom kraji sa ako jediný zaobišiel bez výraznejšej kritiky oponentov. Zo stoličky trenčianskeho župana by nominanta opozície Jaroslava Bašku (Smer-SD) rád vytlačil ďalší káder KDH Peter Máťoš, viceprimátor Považskej Bystrice. Svojou dvojnásobne frekventovanejšou aktivitou na facebooku oslovil dvakrát viac používateľov ako súčasný župan. Dopomohla mu k tomu súťaž, v ktorej za like na svoju stránku ponúkal rôzne ceny, ako napr. let balónom, vstup do zoo či pobyt v kúpeľoch. Peter Máťoš s obchodným partnerom Jozefom Jurkovičom prevádzkuje spoločnosť zameranú na predaj strešných a stavebných systémov. Hoci vlani zaznamenala rekordné tržby za vyše 1,2 milióna eur, ledva sa udržala v zisku.

Nitrianský kraj

Pelegriniho Hlas chce za nitrianskeho župana starostu Dvorov nad Žitavou Branislava Becíka. Je to syn Stanislava Becíka, ktorého Vladimír Mečiar posadil do kresla ministra pôdohospodárstva v prvej vláde Róberta Fica. Vyzývateľ Milana Belicu vlastní s Čechom Dušanom Fojtáchom firmu zameranú na pestovanie obilia. Jej obrat sa síce pohybuje okolo poldruha milióna eur, no roky je v strate a až do leta dlhovala štátu na daniach a odvodoch približne 50-tisíc eur. Dvaja veritelia siahli aj k exekúcii. Spomedzi všetkých kandidátov na svojej facebookovej stránke najviac kritizuje súčasnú správu nitrianskeho kraja, no články o jeho programe sa v tradičných médiách vyskytli len v dvoch prípadoch, keď sa riešila vyťažená infraštruktúra v kraji. Na Becíkov účet však padlo dvakrát viac kritiky, ako na súčasného župana. Negatívne zmienky smerovali od kandidáta ĽSNS Milana Španíra, ktorý ho vo svojich príspevkoch nazýval chrumkavým, oligarchom, bez chrbtovej kosti a úcty k starším.

Banskobystrický kraj

Favoritom na víťaza je podľa prieskumu agentúry AKO súčasný banskobystrický vicežupan Ondrej Lunter, ktorý kandiduje ako nezávislý s podporou strán SaS, Hlas- SD, KDH, Spolu, OKS, Aliancia a PS. Jeho mediálny obraz však nie je čistý, za čo sa zaslúžil aj jeho protikandidát Adrián Polóny (nezávislý), keď vyhlásil, že Lunterovci pripravili Banskobystrický kraj o milióny eur. Hádam jediným, ktorý na facebooku nevystúpil proti Ondrejovi Lunterovi je Rudolf Hanuliak, predseda nepodstatnej Národnej koalície, ktorý v minulosti kopal za Kotlebovu ĽSNS. Podľa blogera Mariána Hletka je
R. Huliak, člen prezídia Slovenskej poľovníckej komory, pre mnohých tvárou boja proti reforme národných parkov. No skutočnou motiváciou jeho revolty je, že zamýšľaný „prevod lesných pozemkov patriacich pod správu štátneho podniku Lesy SR na štátnych ochranárov by mohol narušiť dodávky drevnej hmoty pre firmu jeho brata“. Tým je Daniel Huliak, štatutár viacerých spoločností z drevárskej skupiny Kronospan. Na sociálnej sieti je Rudolfa Hanuliaka „počuť“ najviac. Za sledované obdobie pridával 2 – 3 príspevky denne, ktoré vyvolávajú obdivuhodné množstvo reakcií užívateľov, priemere 1 900 reakcií na post.

Košický kraj

Rastislav Trnka sediaci na stoličke predsedu Košického samosprávneho kraja patrí ku kandidátom s najväčším mediálnym priestorom. On sám by si skôr prial, aby ho v médiách bolo vidieť menej. Pred voľbami sa do médií vrátila jeho kauza s teplomermi, ktorú oživilo začatie trestného stíhania. Trnkova stránka je medzi kandidátskymi stránkami na príspevky najbohatšia. Denne zverejní 3 až 4 príspevky. Najväčším kritikom súčasného vedenia košického kraja je kandidát za Hlas-SD Róbert Suja. O županský post zabojuje aj Erik Ňarjaš (OĽaNO). Ten sa popri poslancovaní stíha starať aj o viaceré svoje menšie biznisy.

Prešovský kraj

Priaznivo pozitívny obraz v médiách patrí hovorcovi a tajomníkovi Združení miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michalovi Kaliňákovi, ktorému sa tiež pozdáva miesto predsedu prešovského kraja. Na svojom facebookovom profile komunikuje pomerne intenzívne, no ani zďaleka nedokáže zasiahnuť také publikum ako Milan Mazurek kandidujúci za stranu Republika. V prezentácii u neho prevažuje audiovizuálny obsah najčastejšie, čo sa aj pri iných kandidátoch ukazuje ako formát prinášajúci najväčšie zásahy. Aj to je jeden z dôvodov, prečo dokáže osloviť najväčšie publikum. Kresťanské hodnoty by chcel v kraji obhajovať aj Filip Kuffa zo strany Život. Najskôr ale musí obhájiť svoju rodinu, na ktorú padajú viaceré medializované obvinenia aj z nebezpečného vyhrážania.

Trnavský kraj

V médiách sa počas sledovaného obdobia najviac skloňovalo meno Zdenka Rosinu, kandidujúceho za Národnú koalíciu, no vždy len okrajovo v zmienke o kandidatúre. Komunikáciu na sociálnej sieti Facebook Rosina zrejme nepovažuje za dôležitú, keďže si nezaložil verejnú stránku, čo znižuje dosah na užívateľov. Najsilnejším protikandidátom Jozefa Viskupiča je primátor Holíča Zdenko Čambal, ktorý je podpredsedom SNS a kandiduje aj s podporou Smeru. V mediálnom prostredí ani jeden z nich nevytŕča, no na sociálnych sieťach má Čambal navrch. Aj keď vypublikoval o polovicu menej príspevkov ako Viskupič, podarilo sa mu nimi zasiahnuť takmer trikrát viac užívateľov.

Čítajte tiež

Infografiky

Top analytici za mesiac november

Pozreli sme sa na to, ktorí slovenskí analytici sa v novembri najčastejšie vyjadrovali v médiách. Tieto osobnosti sme rozdelili do piatich kategórií podľa segmentov, ktorým sa odborne

Infografiky

Top analytici za mesiac október

Pozreli sme sa na to, ktorí slovenskí analytici sa v októbri najčastejšie vyjadrovali v médiách. Tieto osobnosti sme rozdelili do piatich kategórií podľa segmentov, ktorým sa odborne venujú. Sledovali sme segmenty

Infografiky

Top analytici za mesiac september

Pozreli sme sa na to, ktorí slovenskí analytici sa v septembri najčastejšie vyjadrovali v médiách. Tieto osobnosti sme rozdelili do piatich kategórií podľa segmentov, ktorým sa odborne venujú. Sledovali sme

Zaškrtnutím políčka, vyplnením a odoslaním údajov v kontaktnom formulári udeľujem vyslovený súhlas so spracovaním svojich osobných údajov v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov spoločnosti NEWTON Media, spol. s.r.o, Ševčenkova 3770/34, 851 01 Bratislava, IČO: 44253320, zapísaná v obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I., vložka číslo:  53163/B v rozsahu uvedenom v tomto konkrétnom formulári, t.j. výlučne pre účely kontaktovania mojej osoby v súvislosti s požiadavkami uvedenými v tomto kontaktnom formulári. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať (napr. emailom na adresu gdpr@newtonmedia.sk alebo písomne na našu adresu). Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania vychádzajúceho zo súhlasu pred jeho odvolaním. Súhlas sa udeľuje do doby vyriešenia týchto požiadaviek alebo do odvolania tohto súhlasu. Spracovateľom osobných údajov je spoločnosť NEWTON Media, spol. s.r.o. Okrem iného máte právo na prístup k svojim osobným údajom, právo na opravu osobných údajov, právo byť informovaný o spôsobe spracovania osobných údajov, právo obrátiť sa na Úrad na ochranu osobných údajov v prípade pochybností o spracovávaní osobných údajov v rozpore so zákonom. Osobné údaje nebudú poskytované tretím stranám a bude s nimi nakladané dôverne.

Zavrieť

Poďme na to!