Zimný NFT boom ustáva, digitálne vlastníctvo Slovákov nezaujalo

Počas minuloročnej jari internet zaplavila prvá vlna diskusií o NFTs (non-fungible tokens), digitálnych certifikátoch vlastníctva zapísaných v blockchaine. Tie existovali už roky predtým a nadšencom do kryptomien boli dobre známe. Aukcie, na ktorých sa za obrovské sumy dražilo najmä digitálne umenie, však prilákali pozornosť médií, a z trhu pre pár tisícok nadšencov sa zrazu stala globálna senzácia. Tento ošiaľ sa nevyhol ani Slovensku. Ľudia naň však na sociálnych sieťach reagovali kriticky.

Dve vlny záujmu

NFTs si prvýkrát získali väčšiu pozornosť na začiatku jari 2021. Koncom februára sa do svetových médií dostala správa o predaji virálneho gifu Nyan Cat za viac ako pol milióna dolárov a v marci sa k téme začali pribaľovať podobné transakcie. Koncept digitálneho vlastníctva tak zrazu začal zaujímať širšiu verejnosť.

Kryptoanalytici zo spoločnosti Chainanalysis záujem zaregistrovali prostredníctvom prudkého nárastu hodnoty transakcií, ktorých výška lákala ďalších obchodníkov. Množstvo nových, ziskuchtivých záujemcov postupne zväčšovalo aj ponuku NFTs – v marci 2021 bolo v obehu 193 aktívnych kolekcií, koncom roka sa toto číslo vyšplhalo na 3264. Druhá vlna, ktorá je zároveň doterajším vrcholom záujmu o NFTs, prišla na jeseň v súvislosti so spustením Mutant Ape Yacht Club a vysokými transakciami za Cryptopunks. Drahé kolekcie prilákali pozornosť celebrít aj meme účtov na sociálnych sieťach a téma sa tak zrazu objavila aj na mediálnych miestach, kde sa dovtedy kryptomeny vôbec neriešili.

Komplikovaná investícia, ktorá sa nemusí oplatiť

Napriek príbehom o rýchlom zisku investori aj analytici od začiatku boomu upozorňovali na bublinu, ktorá sa okolo NFTs vytvorila. Opatrný postoj pritom zaujímali aj priaznivci kryptomien. Jeho príčinou bol najmä súčasný stav trhu, v ktorom si rýchlo našli miesto podvodné a nekvalitné projekty. Idealistickej predstave o zárobku na digitálnom umení nepomáha ani fakt, že 78% kupcov na pokusoch o ďalšie obchodovanie prerobí. A tí, ktorým sa NFTs podarí draho predať ich aj draho kúpia. Slovami analytikov z Chainanaysis, NFT trh je dynamický, ale väčšina na ňom nezarobí. Zisk však nemusí byť hlavnou motiváciou pre kúpu tokenu, rarita a vysoké ceny niektorých kolekcií z vlastníctva robia symbol spoločenského statusu.
Tokeny však nezastrešujú len obchod s umením, aj keď sa doterajšia diskusia uberala najmä týmto smerom. Zavádzať ich chcú herné firmy, sociálne platformy, automobilky, i módne značky. Tamojšie využitie je však veľmi odlišné od predstavy NFT ako grafiky za milióny dolárov, ktorá je v rámci pokrytia témy stále najdominantnejšou. Bežní užívatelia sú tak ohľadom tokenov zmätení. Podľa priaznivcov tejto technológie za to môžu médiá, ktoré koncept nedokážu správne vysvetliť, a radšej sa sústredia na jednoduché senzácie.Pozreli sme sa na to, ako o téme písali médiá, a ako o NFTs diskutovali Slováci na sociálnych sieťach. Prezentované dáta pochádzajú z obdobia 1.2.2021 – 31.3.2022. Skúmanú vzorku tvorilo 131 článkova 194 komentárov
a diskusných príspevkov.

Ako tému uchopili médiá

V rámci obsahovej analýzy článkov sme sa pozerali na nosné témy, s ktorými texty pracovali. Mnohé popisy konceptu obsahovali krátke pasáže spomínajúce ekologické otázky či metaverse (Pozn. metaverse je sieť 3D virtuálnych svetov zameraných na sociálne prepojenie či hry). Hlavnou informáciou textu však bolo niečo iné. Sústredili sme sa na príspevky pochádzajúce z ôsmych zdrojov, ktoré sa téme
venovali najviac (kryptomagazin.sk, refresher.sk, dnes24.sk, hnonline.sk, trend.sk, startitup.sk, zive.sk, techbox.sk). Tieto weby dohromady tvorili 60% celkového pokrytia témy online. Viaceré články nosné témy kombinovali.

Slovenským článkom dominovali najmä celebrity, zaujímavosti, a senzácie o obchodovaní s digitálnym umením. Médiá informovali o obrovských transakciách za digitálne grafiky, sledovali profily ľudí/detí, ktorí prostredníctvom obchodovania s NFTs rýchlo zbohatli, či prinášali správy o tom, ktorá celebrita vydala/kúpila aké NFT.
Súčasťou takýchto článkov bývalo aj vysvetlenie konceptu digitálneho vlastníctva, orientovalo sa však prevažne na obrázky a umenie. Niektorí autori NFTs popisovali ako certifikáty o digitálnom umení, bez výraznej zmienky o ich širšom využití. Profesionálni investori, ktorí priestor na vyjadrenie dostali, upozorňovali na trh, ktorý nie je pre každého. Časť textov nadväzovala na vysoké sumy tokenov rozoberaním investičného potenciálu, na čo si najmä ekonomicky zamerané redakcie (Forbes, Trend) volali odborníkov. Ani tu sa to však nedialo vo všetkých prípadoch. Mediálne pokrytie témy sa tak stalo bulvárnejším, bez silnejšieho hlasu expertov na kryptomeny. Začiatkom roka sa k týmto témam začali vo väčšom pridávať technologické novinky, ktoré poukazovali na využitie technológie nad rámec obchodovania s umením.

Drahé „nič“ alebo začiatok novej éry?

Diskusia o staronovej technológií prilákala ako odporcov, tak zástancov obchodu s tokenmi. Na slovenskom internete prevládali negatívne a kritické komentáre. Pozitívne reakcie boli väčšinou úzko spojené s chválou systému kryptomien.
Najčastejšou témou negatívnych reakcií boli vysoké ceny, ktoré diskutujúci spájali s podozrivými investíciami, praním peňazí, či brali ako úkaz toho, že milionári a celebrity „už nevedia čo robiť s toľkými peniazmi“. Vlastnenie digitálneho originálu, ktorý však môže ktokoľvek skopírovať a šíriť ďalej, považovali za „digitálne nič“, ktoré sa neoplatí kupovať, najmä čo sa týka obchodu s vizuálnym umením. Využitie NFTs nad rámec obchodovania s „obrázkami“ nepodporili ani hráči, ktorých zástancovia tokenov používajú ako ukážkový príklad budúceho využitia. Zavedenie trhu s digitálnymi originálmi do gameplayov síce ponúka možnosť, ako si v rámci hrania môžu zarobiť skutočné peniaze, diskutujúci však o takýto príjem buď nemali záujem (nechceli si vytvárať ďalšiu prácu z bežného hobby), alebo obviňovali herné spoločnosti zo snahy ešte viac zarábať. Dôležitou súčasťou diskusií boli aj tradičnejšie postoje – komentujúci často používali argumenty o zarábaní si bez práce či úpadku remesiel. Obľúbenými boli aj katastrofické scenáre, v ktorých boli tokeny začiatkom doby, kedy spoločnosť ovládnu stroje a ľudia budú musieť platiť za vzduch. NFTs jednohlasne neprijali ani priaznivci kryptomien. Kritizovali najmä súčasný trh, ktorý je momentálne preplnený grafickým odpadom a podvodmi. Tým podľa nich vrhá negatívne svetlo na koncept, ktorý má v budúcnosti miesto.

Pozitívne prijatie NFTs sa nieslo najmä v duchu revolučnosti celého konceptu. V dobe, kedy sa stále viac aktivít presúva do digitálneho priestoru, je podľa priaznivcov takéto ošetrenie vlastníctva potrebné. Profitovať z neho majú najmä umelci, ktorí sa vďaka tokenom nebudú musieť domáhať autorských práv, keďže budú nezmazateľne zapísaní v blockchaine. Obhajovanie nezameniteľných tokenov bolo pritom často spájané s ostrou kritikou voči článkom, ktorých autori podľa diskutujúcich nemali tému dostatočne naštudovanú a venovali sa jej na bulvárnej rovine.

Zhrnutie

Vyše ročná verejná diskusia o NFTs sa niesla najmä v duchu vysokých investícií do digitálneho umenia. Tie Slovákov skôr bavili a negatívne šokovali, než motivovali k zapojeniu sa do NFT trhu, či hlbšieho vzdelávania sa v oblasti blockchainu. Mediálne aj diskusné nadšenie okolo veľkých nákupov nezameniteľných tokenov začiatkom tohto roka oslablo, viac už začínajú kolovať informácie o ich širšom využívaní. Záujem o NFTs sa tak nateraz pravdepodobne presúva z mainstreamu naspäť do menších krypto-komunít.

Čítajte tiež

Analýzy

Politické diskusie v roku 2019 mali jasný SMER

V našej rubrike Kto rečnil pravidelne sledujeme aktivitu politických predstaviteľov v diskusných reláciách. V minulom roku 2019 pribudla ďalšia diskusná relácia, tentokrát na TV JOJ – Na telo. Koľko

Analýzy

Čo by bolo keby? Predĺženie moratória

Včera poslanci Národnej rady Slovenskej republiky prelomili veto prezidentky a odklepli novelu zákona, ktorá predĺžila 14-dňové moratórium pred voľbami na 50 dní. Prezidentka ho začiatkom novembra označila

Vegetariánstvo a vegánstvo, mediálna analýza
Analýzy

Vegetariánstvo a vegánstvo v slovenských médiách

Vegetariánstvo a vegánstvo nie sú len módnou vlnou. Rastlinná strava bola vyhlásená za potravinársky trend roka, ktorý hovorí jasne: „podiel ľudí, ktorým záleží na tom čo zjedia sa každým rokom zvyšuje“. V NEWTON Media sme vypracovali mediálnu analýzu zameranú na mediálnu viditeľnosť vegetariánstva a vegánstva.

Zaškrtnutím políčka, vyplnením a odoslaním údajov v kontaktnom formulári udeľujem vyslovený súhlas so spracovaním svojich osobných údajov v zmysle Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016 o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe týchto údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov) a zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov spoločnosti NEWTON Media, spol. s.r.o, Ševčenkova 3770/34, 851 01 Bratislava, IČO: 44253320, zapísaná v obchodnom registri Okresného súdu Bratislava I., vložka číslo:  53163/B v rozsahu uvedenom v tomto konkrétnom formulári, t.j. výlučne pre účely kontaktovania mojej osoby v súvislosti s požiadavkami uvedenými v tomto kontaktnom formulári. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať (napr. emailom na adresu gdpr@newtonmedia.sk alebo písomne na našu adresu). Odvolanie súhlasu nemá vplyv na zákonnosť spracúvania vychádzajúceho zo súhlasu pred jeho odvolaním. Súhlas sa udeľuje do doby vyriešenia týchto požiadaviek alebo do odvolania tohto súhlasu. Spracovateľom osobných údajov je spoločnosť NEWTON Media, spol. s.r.o. Okrem iného máte právo na prístup k svojim osobným údajom, právo na opravu osobných údajov, právo byť informovaný o spôsobe spracovania osobných údajov, právo obrátiť sa na Úrad na ochranu osobných údajov v prípade pochybností o spracovávaní osobných údajov v rozpore so zákonom. Osobné údaje nebudú poskytované tretím stranám a bude s nimi nakladané dôverne.

Zavrieť

Poďme na to!